Gerimis Hati Asyikin

Gerimis Hati Asyikin

TV3@ 2016

TV3@ 2016
#gerimishatiasyikin #alhidayahproductions #tv3

Bila Ajal Menanti

Bila Ajal Menanti
#bilaajalmenanti #tsarasiasdnbhd #tvalhijrah #2015

بسم الله الرحمن الرحيم

Junjungan Baginda Rasulullah SAW bersabda :

" La takhaf wa la tahzan, innallaha ma'anaa."

- Don't be afraid and don't be sad, indeed Allah is always being with you.-

*... ASTAGHFIRULLAHAL ADZIM ALLADZILA ILAHA ILAHUWAL HAYYUL QAYYUMU WA ATUßU ILAIH...*

AL WAHID

"so remember me, I will remember you. And be grateful to me and do not deny me."

(Al Bakarah 2:152)

Al Fatihah

"Telah ku sediakan hamparan doa,pautan wasiat,selaut rindu dan cinta seluas langit biru buat kalian. Andai daku dijemput dulu, sudilah kiranya di sedekahkan surah Al Fatihah buatku. Itu saja hadiah yang ku mahu. Kerana ku tahu, amalan yang ada padaku tidak cukup walaupun pada sujud doa malam-malamku. Ya Labbaika, kasihanilah insan-insan yang mengasihani aku."

JANJI ADAM di DRAMA FESTIVAL KL 2014

JANJI ADAM di DRAMA FESTIVAL KL 2014
Drama Festival KL 2014

JANJI ADAM

JANJI ADAM
#tv3 #azalea #2013 #20ep

JANJI ADAM PROMO

Thursday, October 22, 2015

Aku bukan Tuhan

Lumrahnya insan
mencari alasan pada jawapan yang sudah terang lagi bersuluh
seperti si buta berjalan siang
pada perbezaan sangat ketara, tiada bezanya

Sudah sebati sikap insan dengan situasi didunia
memudahkan yang sukar
menyulitkan yang sangat enteng
melihat keadaan dipentas ini seperti esok masih ada lagi

Saling sakit meyakiti
ikut kehendak naluri
sedangkan kaedah menangani alam ini
sudah disediakan panduan didalam kitabNYA
siapa yang merujuk
siapa yang suka ajuk

Mengambil kesempatan pada kedudukan posisi
menjadikan diri megah setinggi tinggi
kesombongan mengajar diri untuk membongkak lebih lagi
keegoaan kuasa disalah guna
dihina, dimaki, sengaja dilupakan darah daging sendiri
pura-pura setahun kemudian untuk "kembali"
sedangkan selama ini kemana pergi?

Salah insan sekeliling ditanamkan dilubuk hati
kononnya merajuk membawa diri
kononnya yang lebih muda harus beralah dan memujuk buat sejuta kali

Mana pergi maruah diri
mana pergi, "aku jadi contoh, harus kau contohi"
maka alasan, "aku yang lebih tua, harus kau hormati"

Peperangan maruah dan harga kehormatan
kini dimedan peperangan
dibiarkan bercerai berai kekeluargaan ini
kerana hatinya terluka lagi?
bagaimana dengan hati insan sekeliling?
tidakkah turut merasa kesengsaraan selama menanggung dan menampung keaibannya

Aku bukan Tuhan
untuk dikau jadikan tempat bertanya
mengapa, kenapa dan bagaimana

Aku bukan Tuhan
untuk kau mengadu dengan suara mu yang menengking-menengking , menjerit-jerit dan menghentak-hentak

Aku bukan Tuhan
untuk menyediakan kelengkapan serba serbi

Aku bukan Tuhan
untuk siap siaga sepanjang waktu hanya untuk mu
lalu mempedulikan hati dan perasaan ku

Aku bukan Tuhan
untuk menelan segala kesilapan dunia
untuk mengakui kekuranganku pada perkara yang tidak mengikut kehendakmu

Aku bukan Tuhan
untuk melaksanakan permintaanmu didalam satu petikan jari

Aku bukan Tuhan
untuk menukarkan malam kepada siang didalam satu tiupan pernafasan

Aku bukan Tuhan
untuk dikau jadikan tempat melepaskan kemarahanmu
untuk dikau meletakkan segala dosa-dosa mu
untuk aku menanggung kesilapan masa silammu

Aku bukan Tuhan ... dan itulah sebenarnya

Apa jua yang kemahuan mu
carilah sang pencipta yang telah menciptamu
andai kau marah dan menyesal pada kejadianmu
maka dikau tidak redha dengan sang penciptamu dan dikau tidak beriman kepada NYA

Selama mana dikau melaksanakan tanggungjawab sebagai pengikut agama ISLAM, seandainya hatimu tidak ikhlas dan tidak sudi menerima Qada' & Qadar, tidak ubah seperti dirimu tidak beriman dengan Allah Azza Wa Jalla. Segala kebaikan dan amalam bagaikan sia-sia belaka.

Seseorang yang pandai agama Islam tidak menjamin bahawa dia seseorang yang berjaya didalam agamanya sehinggalah dia menyebarkan kepandaiannya kepada insan yang lain. Kejayaan seseorang muslimin terletak kepada perkongsiannya, contohi teladannya, penyampaiaan dan keikhlasannya. Tidak tiada alasan mengapa Allah SWT berikan ilmu kepada individual melainkan mahu melihat individual tersebut menyebarkan agama NYA - sepanjang hayatnya didunia.

Aku bukan Tuhan. Aku jua insan seperti mu mencari keredhaan Allah SWT. Hindarilah aku seandainya aku penyebab dikau menjauhkan diri dengan sang pencipta MU. Pinggirkan aku sekiranya aku membuat dikau saling melupkai kewujudanmu.

Tidak pernah sekali ... aku mendoakan yang tidak baik buat mu. Mungkin, doa ku belum dimakbulkan namun aku yakin dan percaya pada DIA, Allah SWT bakal membimbing mu dan membawa mu lantas tempatkan dikau di Jannah NYA tanpa hisab. Belum tertunai doa-doa ku untuk mu tidak bererti aku tidak mendoakan untuk mu. Hanya Allah SWT sahaja yang tahu apa yang selalu tersirat didalam hati, walaupun tika hati ku dilukai oleh mu.

Aku bukan Tuhan ... aku hanya insan.
Aku hamba kepada sang pencipta.

9 & 10 Muharram 1437@ puasa Tasu'a / sunnah
***




No comments:

Post a Comment